ترتیب فیلم های مرد عنکبوتی

مرد عنکبوتی یکی از نخستین و شناخته‌شده‌ترین ابرقهرمانان تاریخ است، اما زمانی که سم رایمی در سال ۲۰۰۲ تصمیم به ساخت فیلم “مرد عنکبوتی”گرفت، این ابرقهرمان به صورت رسمی به دنیای بزرگ سینما وارد شد. از آن زمان، مرد عنکبوتی نیز یکی از پرسودترین ابرقهرمانان بوده و هر فیلم او با استقبال عظیم مخاطبان در باکس آفیس رو به رو شده است.

به هر حال، ممکن است تماشای فیلم‌ها به ترتیب انتشار برای برخی آسان باشد، اما برخی از ما عاشق تماشای داستان‌ها به ترتیب زمانی هستیم تا تجربه‌ای متفاوت از این داستان‌ها داشته باشیم. خوشبختانه، ترتیب انتشار و ترتیب زمانی فیلم‌های مرد عنکبوتی و نسخه‌های جانبی دقیقاً یکسان است.

این راهنما به شما در تماشای تمامی فیلم‌های مرد عکبوتی و نسخه‌های جانبی آن‌ها کمک خواهد کرد. آیا می‌خواهید فقط فیلم‌های اصلی با بازیگران توبی مگوایر، اندرو گارفیلد و تام هالند را تماشا کنید یا می‌خواهید تصویر کامل را داشته باشید و دانش اسپایدرمن خود را با نسخه‌های جانبی مختلف ایمن کنید، ما در اینجا هستیم تا شما را پوشش دهیم.

تعداد فیلم‌های مرد عنکبوتی چقدر است؟

هرچند که جهان گسترده‌تر مرد عنکبوتی شامل بیش از ده فیلم است، اما تعداد فیلم‌های اصلی که توسط خود اسپایدرمن رهبری می‌شود 8 فیلم است. سه فیلم توسط توبی مگوایر، دو فیلم توسط اندرو گارفیلد و سه فیلم توسط تام هالند. دو عدد از این فیلم‌ها به صورت انیمیشن است و شامل انواع اسپایدرمن‌ها می‌شود. این انیمیشن به نام “Spider-Man: Into the Spider-Verse” است و دنباله های آن “Spider-Man: Across the Spider-Verse” و “Beyond the Spider-Verse” است.

فیلم‌های اسپایدرمن به ترتیب زمانی

1. مرد عکبوتی Spider-Man (2002)

Spider-Man 2002

با حضور توبی مگوایر به عنوان مرد عنکبوتی دوست داشتنی و کریستن دانست به عنوان مری جین، این فیلم لحظاتی بسیار خاطره‌انگیز را به ما هدیه داد، ویلم دفو و نقش فوق‌العاده‌اش به عنوان هری آزبورن/گرین گابلین و نیز جی.کی. سیمونز در نقش جیمز جونا جیمسون نیز در این فیلم حضور دارند و این بازیگرها را در فیلم‌های آینده بعد از دوره توبی مگوایر نیز بازی کردند.

2. مرد عنکبوتی 2 (2004) Spider-Man 2

Spider-Man 2

سفر توبی مگوایر به عنوان اسپایدر-من در فیلم مرد عنکبوتی 2 از سال 2004 ادامه یافت و این بار او باید با دکتر اتو اکتاویوس، با بازی آلفرد مولینا، روبرو شود که در یک حادثه ناگوار در آزمایشگاه به یک نقش ابرشرور تبدیل شده است. این فیلم دو سال پس از اولین قسمت اتفاق افتاد و لحظه‌ی افسانه‌ای توقف قطار مترو توسط مرد عنکبوتی را برای ما رقم زد.

3. مرد عنکبوتی 3 Spider-Man 3 (2007)

Spider-Man 3

مرد عنکبوتی 3 آخرین فیلم از سه‌گانه‌ی سم ریمی و آخرین قسمت با حضور توبی مگوایر به عنوان این ابرقهرمان است. در حالی که دو فیلم اول بر روی یک شرور اصلی متمرکز بودند، وارد قسمت سوم این سه‌گانه شدیم که در طول آن سه شخصیت شرور، شامل سندمن/مرد شنی (توماس هیدن چرچ)، ونوم (توفر گریس) و گرین گابلین جدید (جیمز فرانکو) حضور دارند. این فیلم، که حوالی یک سال پس از اسپایدر-من 2 اتفاق می‌افتد، احتمالاً جنجالی‌ترین از سه فیلم اول است، اما باید اعتراف کرد که به ما لحظات جالبی از جمله لباس سیاه اسپایدر-من را هدیه داد.

4. مرد عنکبوتی شگفت انگیز The Amazing Spider-Man (2012)

The Amazing Spider-Man (2012)

فیلم “مرد عنکبوتی شگفت انگیز” از سال 2012 به کارگردانی مارک وب دیده شد و این اولین فیلم بود که اندرو گارفیلد در نقش اسپایدرمن و اما استون در نقش گوئن استیسی حضور داشتند. “The Amazing Spider-Man” یک دید دیگر به داستان اصلی اسپایدرمن می‌پردازد و تاریخچه‌ای درباره والدین پیتر را نشان می‌دهد. شخصیت شرور اصلی در این فیلم “ریس ایفانز” است که نقش یک دانشمند متحول شده به نام لیزارد را ایفا می‌کند، کسی که قبلاً با پدر پیتر همکاری داشته است.

5. مرد عنکبوتی شگغت انگیز 2 The Amazing Spider-Man 2 (2014)

The Amazing Spider-Man 2

فیلم “The Amazing Spider-Man 2” دومین و آخرین فیلم در دوره گارفیلد بود و همانند آخرین فیلم در سه‌گانه اصلی اسپایدرمن، شامل سه شخصیت شرور بود. این ادامه که دو سال پس از فیلم اصلی رخ می‌دهد، شخصیت‌های “الکترو” با بازی “جیمی فاکس“، “راینو” با بازی “پل جیاماتی” و “گرین گابلین” با بازی “دین دی‌هان” را معرفی کرد و قرار بود ورودی‌های آینده در این فرانچایز را برای نمایش شخصیت‌های “ونوم” و “شش خبیث” فراهم کند. متأسفانه، نقدهای مختلف این فیلم و عملکرد ضعیف در باکس آفیس باعث لغو تمامی این برنامه‌ها شد.

6. کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی Captain America: Civil War (2016)

captain america civil war (2016) spider man

به طور طبیعی، “جنگ داخلی کاپیتان آمریکا” (Captain America: Civil War) فیلم اختصاصی مرد عنکبوتی نیست، اما جهان نسخه تام هالند از اسپایدر-من را معرفی کرد. تونی استارک (با بازی رابرت داونی جونیور) پس از آنکه پیتر پارکر به عنوان اسپایدر-من شناخته شده است، او را به تیم خود جذب می‌کند و ما شاهد مواجهه‌ها یا همکاری‌های او با بسیاری از بزرگترین قهرمان‌های داستان‌های مارول هستیم.

7. مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه Spider-Man: Homecoming (2017)

Spider-Man Homecoming

“مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه”، نخستین فیلم تام هالند به عنوان اسپایدر-من، در سال 2017 منتشر شد و جان واتس به عنوان کارگردان اصلی این فیلم حضور داشت. این داستان پس از وقایع “جنگ داخلی کاپیتان آمریکا” اتفاق می‌افتد و داستان پیتر پارکر را روایت می‌کند که با چالش‌های همزمان دبیرستان و اثبات آمادگی برای پیوستن به انتقام‌جویان مواجه است. با این حال، او همچنان خود را ملزم به بهبود مهارت‌هایش و متوقف کردن جرم‌ها به عنوان اسپایدر-من در کنار وقت‌گذرانی با دوستانش ام‌جی (زندایا) و ند (جیکوب باتالون) می‌داند. “بازگشت به خانه” همچنین ما را با شخصیت آدریان تومز/ولچر (با بازی مایکل کیتون) آشنا می‌کند، یک شرور که در آینده دوباره ظاهر خواهد شد.

8. ونوم Venom (2018)

Venom 2018

با اینکه در “ونوم” سال 2018، که مرد عنکبوتی حضور ندارد، نسخه تام هاردی از شخصیت نمادین دشمن مرد عنکبوتی در فیلم‌های آینده مسیرهای آنها تقریباً مطمئنن با یکدیگر تداخل خواهد داشت. هنوز دیده نشده که آیا مرد عنکبوتی تام هالند و ونوم تام هاردی در آینده واقعاً با یکدیگر برخورد خواهند کرد یا خیر، اما بدون شک شخصیت ونوم نقش مهمی در آینده دنیای مرد عنکبوتی خواهد داشت.

9. مرد عنکبوتی: ورود به دنیای عنکبوتی Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

Spider-Man Into the Spider-Verse

“مرد عنکبوتی: ورود به دنیای عنکبوتی” یک داستان دیگر از اسپایدر-من است که جدا از فیلم‌های اصلی منتشر شده است، اما بسیار شایسته تماشا است. داستان این فیلم حول شخصیت مایلز مورالز با صداپیشگی شامیک مور می‌چرخد، اما سریعاً کاراکتر های عنکبوتی از دنیاهای متعدد وارد تصویر می‌شوند و یک انجمن شخصیت‌ها را تشکیل می‌دهند، از جمله اسپایدر-گوئن با صداپیشگی هیلی استاینفلد، پیتر بی. پارکر با بازی جیک جانسون، اسپایدر-هم با بازی جان مولانی، اسپایدر-من نوآر با بازی نیکولاس کیج و بسیاری دیگر.

10. انتقام‌جویان: جنگ ابدیت Avengers: Infinity War (2018)

Avengers Infinity War Spider-Man

“انتقام‌جویان: جنگ ابدیت” یک تجمع بزرگ از بزرگترین قهرمان‌های داستان‌های دنیای سینمایی مارول است، و اسپایدر-من تام هالند یکی از آن‌هاست. وی نقش مهمی دارد و دوستی در حال رشد او با تونی استارک یکی از نقاط برجسته‌ای از داستان این فیلم است.

11. انتقام‌جویان: پایان بازی Avengers: Endgame (2019)

Avengers Endgame (2019) Spider-Man

با اینکه به دلایل داستانی خاص، تام هالند در بخش های زیادی از فیلم “انتقام‌جویان: پایان بازی” حاضر نیست، اما همچنان حضور او در لحظات کلیدی داستان این فیلم حس می‌شود. همچنین، این فیلم نتیجه‌ی ۲۱ فیلم دیگر از دنیای سینمای مارول می‌باشد و به عنوان پایانی ارزشمند، لیاقت خود را در لیست تماشای شما دارد.

12. مرد عنکبوتی: دور از خانه Spider-Man: Far From Home (2019)

Spider-Man Far From Home 2019

با اتفاقات “انتقام‌جویان: پایان بازی” پس از خود، فیلم “اسپایدر-من: دور از خانه” در شهر نیویورک آغاز می‌شود و سپس پیتر پارکر با بازی تام هالند برای یک سفر مدرسه به اروپا می‌رود. او می‌خواهد یک سفر بدون مزاحمت از دنیای ابرقهرمانان داشته باشد. در طول “دور از خانه”، هالند با نیک فیوری (ساموئل ال. جکسون)، ماریا هیل (کوبی اسمالدرز)، و کوئنتین بک (جیک جیلنهال) که ادعا می‌کند از یک دنیای دیگر قهرمان است، روبرو می‌شود. حتماً منتظر صحنه‌های پس از اتمام این فیلم بمانید!

13. ونوم: بگذارید کارنیج بیاید Venom: Let There Be Carnage (2021)

Venom Let There Be Carnage (2021)

همانند فیلم اول ونوم، “ونوم: بگذارید کارنیج بیاید” بیشتر مرتبط با فیلم‌های مرد عنکبوتی است تا اینکه به صورت مستقیم با آنها پیوند داشته باشد. با این حال، این فیلم جهان ونوم بازی شده توسط تام هاردی را گسترش می‌دهد و یک صحنه پس از اعتبار دارد که این دو دنیا را نزد هم نزدیک‌تر می‌کند.

14. مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست Spider-Man: No Way Home (2021)

Spider-Man No Way Home (2021)

“مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست” از لحظه پایان “اسپایدر-من: دور از خانه” آغاز می‌شود و جدیدترین فیلم اصلی اسپایدر-من است که منتشر شده است. پس از اینکه زندگی پیتر و دوستانش به دلیل افشای هویتش به هم می‌ریزد، او به دکتر استرنج (بندیکت کامبربچ) مراجعه می‌کند و از او می‌خواهد که همه فراموش کنند که مرد عنکبوتی پیتر پارکر می‌باشد.

اما اتفاقات به طرز ناگهانی پیش می‌روند و شکافی در جهان های مختلف باز می‌شود، که موجب ورود چهره‌های آشنا از فیلم‌های قبلی به دنیای سینمای مارول می‌شود.

15. موربیوس Morbius (2022)

Morbius 2022

موربیوس، مانند ونوم، به طور خاص ارتباطی با اسپایدر-من ندارد، اما به گسترش دنیای وسیع تر مرد عنکبوتی کمک می‌کند. ما می‌دانیم که موربیوس (با بازی جرد لتو) در همان دنیا با ونوم اتفاق می‌افتد، زیرا اشاره‌هایی مانند ارجاع به رویدادهای “در سان فرانسیسکو” وجود دارد، اما اتصال به مرد عنکبوتی نامعلوم است. موربیوس یکی از دشمن های مرد عنکبوتی است، و در این فیلم نیز شاهد بازگشت کاراکتر “والچر” می باشیم که به نظر می‌رسد نقش بزرگتری در آینده اسپایدر-من دارد، ممکن است موربیوس در جهان سینمایی MCU یا Sony یا حتی هر دو اتفاق بیافتد.

16. مرد عنکبوتی آنسوی دنیای عنکبوتی Spider-Man: Across the Spider-Verse (2023)

Spider Man Across the Spider Verse

همانند نسخه قبلی این انیمیشن دنیای مرد عنکبوتی به شایستگی به تصویر کشیده شده است و این قسمت هم از ارزش تماشای بالایی برخوردار است. در این انیمیشن، مایلز مورالس، شخصیت اصلی، به دنبال نجات جهان از یک تهدید جدید است. او در این راه با یک تیم از ابرقهرمان‌های دیگری که به نجات جهان مشغول هستند، ملاقات می‌کند.

فیلم‌های مرد عنکبوتی به ترتیب زمانی

  • Spider-Man (2002)
  • Spider-Man 2 (2004)
  • Spider-Man 3 (2007)
  • The Amazing Spider-Man (2012)
  • The Amazing Spider-Man 2 (2014)
  • Captain America: Civil War (2016)
  • Spider-Man: Homecoming (2017)
  • Venom (2018)
  • Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)
  • Avengers: Infinity War (2018)
  • Avengers: Endgame (2019)
  • Spider-Man: Far From Home (2019)
  • Venom: Let There Be Carnage (2021)
  • Spider-Man: No Way Home (2021)
  • Morbius (2022)
  • Spider-Man: Across the Spiderverse (2023)

فیلم‌های “مرد عنکبوتی” با بازی توبی مگوایر به ترتیب انتشار

  • Spider-Man (2002)
  • Spider-Man 2 (2004)
  • Spider-Man 3 (2007)
  • Spider-Man: No Way Home (2021)

فیلم‌های “مرد عنکبوتی” با بازی اندرو گارفیلد به ترتیب انتشار

  • The Amazing Spider-Man (2012)
  • The Amazing Spider-Man 2 (2014)
  • Spider-Man: No Way Home (2021)

فیلم‌های “مرد عنکبوتی” با بازی تام هالند به ترتیب انتشار

  • Captain America: Civil War (2016)
  • Spider-Man: Homecoming (2017)
  • Avengers: Infinity War (2018)
  • Avengers: Endgame (2019)
  • Spider-Man: Far From Home (2019)
  • Spider-Man: No Way Home (2021)

فیلم‌های “مرد عنکبوتی” آینده

  • Kraven the Hunter (October 6, 2023)
  • Madame Web (February 16, 2024)
  • El Muerto (January 12, 2024)
  • Venom 3 (تاریخ نامشخص)
  • Spider-Man 4 (تاریخ نامشخص)

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟